Készült:: 2012-2013
Haute-lisse, 180x270 cm: Kiskőrös, Petőfi Múzeum tulajdona
Petőfi születésének 190 éves évfordulójára készült kárpit.
A műalkotás a kárpit nyelvén idézi meg Petőfi szellemiségét.
Balogh Edit, Baranyi Judit, Benedek Noémi, Bényi Eszter, Bocz Beáta, Csókás Emese, Fóris Katalin, Harmati Zsófia, Kecskés Ágnes, Kelecsényi Csilla, Kovács Péter, Kozma Rozália, Kneisz Eszter, Lencsés Ida, Pápai Lívia, Pázmány Judit, Sipos Éva, Tápai Nóra, Szabó Verona, Vajda Mária, Zelenák Katalin
AZ EGÉSZ TÖREDÉKE ÉS A TÖREDÉKEK EGÉSZE /PETŐFI KÁRPIT
A nagyméretű kárpit szövői ezúttal Petőfi költészete és személye előtt hajtanak fejet.
A horizontális munka mint az a gobelineken gyakran megfigyelhető bordűrrel keretezett. Ez a szél, keret a negyvennyolcas forradalmi zászlók farkasfogas, nemzetiszínű pártázatát idézi.
A térben Petőfi Sándor ül. Az ismert dagerrotípia jelenik meg, ezúttal pozitív megoldásban.
A költő mellett a bal oldalon (amúgy a képen a költő jobbján) felesége Szendrei Júlia látszik, -kissé távolabb- kecses alakként. A távolság utalhat a már tudott tényre, hogy két rendkívül „vad és féktelen természet összecsapása, melyben a fin de siécle erotikus elátkozottsága veti már előre az árnyékát… és ezt stilizálta Petőfi biedermeier szerelemmé”.
Ugyanakkor ezt a biedermeier vonást is sugallja a munka. A részletek ebből állnak össze. Júlia finom kecses alakja, haja, ruhája idealizált. Kezei finoman, lazán marionett bábúhoz hasonlóan hevernek. Petőfi alakja a korabeli költőt, forradalmárt, irodalomújítót, a halálra szántat mutatja vörös, véres színekkel. Szinte vérben úszik a költő felöltője. Petőfi személyisége sokkal erősebb fonalakból van összeszőve.
A gobelinen felhalmozott részletek, írások, kézírások, többször felmutatott változó névaláírások vers-, és naplótöredékek, pecsétek, nemzeti színű szalagok, bélyegzők és az eddigi kárpitokon is szereplő térképdaraboknak itt is fellelhető sűrűje, tehát a töredékek egy sajátos pszeudo vegetációt hoznak létre. Kézírás-, szalag-, ruharészlet-, arcdarab-, térkép vegetációt és az első látvány olyan mintha a két alak egy békés lugasban ülne. Persze a részleteket tekintve, figyelve egyenként elemezve keményedik, komolyodik a helyzet. Így a „lugas” egy bizarr illuzórikus menedék, egy- gloriette-, egy romantikus kert kápráztató részlete.
A részletekből a töredékekből jön létre az egész. A legnagyobb költő, a forradalom alakja, korai halála, véres kabátja-, Júlia ruhája-, kézírása-, mind-mind egy finom egységgé állnak össze. Számos kárpitművésznő gondolatébresztő gobelinjévé.
Jóry Judit Izabella
művészettörténész